Denna bok handlar om de
svenska piloter och
mekaniker som arbetade i
Yemen Airlines mellan 1948
och 1964, dock inte
bara om flyg utan kanske mer
om mä¤nniskor och historia.
Bland Jemensvenskarna fanns
en del färgstarka personer.
Ett exempel är Thorsten
Akrell, som först blev känd
i rikspressen när han med
flygplan "enleverade" en
annan mans hustru frå
Beckomberga sjukhus. Under
kriget var han hemlig agent,
bland annat i Budapest (jfr
Wallenberg) och han var
också inblandad i en
amerikansk operation som
gick ut på att kidnappa
Göring. Efter kriget hamnade
han som pilot hos imamen av
Jemen. En annan färgstark
person är Tage Gustafsson,
den som stannade längst av
alla svenskar i Jemen, var
med om uppror, var inblandad
i vapensmuggling, blev
tillfågatagen av rebeller,
och till sist dog han i
Jemen i samband med en
översvämning.
Det hela utgör ett stycke
okänd samtidshistoria. Ett
antal svenskar gav sig på
eget bevåg iväg för att bo
med sina familjer och arbeta
i ett av jordens fattigaste
och mest slutna länder. De
beskriver samfällt sin
upplevelse som att
förflyttas tillbaka till
medeltiden. I den miljön
skulle de införa något av
det modernaste som fanns på
femtiotalet - flyget. För
flera av de svenska
piloterna och mekanikerna
och deras familjer blev
vistelsen i Jemen ett stort
äventyr, för en del ett
mindre lyckat sådant.
Boken baserar sig i huvudsak
på intervjuer och
illustreras av ett större
antal foton i svartvitt och
färg, de flesta unika.
Boken
tar oss med på en
fascinerande
tidsresa - äpå
1950-talet levde
man i måga delar
av landet "på
medeltiden". Man
har god behållning
av boken som ett
tidsdokument även
om man inte är så
flygintresserad.
(...) De tog
flyget till
medeltiden är en
bok som måga torde
kunna ha glädje
av.
Lektör
Per-Göte Lundborg, BTJ
(Häfte 08118125)
Jag
vill gratulera dig
till ditt
mästerverk, vilket
vad jag kan se
inte kommit till
utan otroligt
mycket arbete och
uppoffring. De tog
flyget till
medeltiden är full
av fakta och där
finns inga
förvanskningar.
Vad du åstadkommit
är mycket
värdefullt även i
historiskt
perspektiv.
Daniel
Rundström
Pilot
och mekaniker i Jemen
Boken
är tryckt med bidrag
från Stiftelsen Konung
Gustaf VI Adolfs fond
för svensk kultur och
från Svensk
Flyghistorisk Förening
Länk
till sida med rättelser
till denna och andra
böcker