|
|
|
|
Författaren - The Author
(In English below)
Mitt intresse för flyg gäller
främst de historiska aspekterna
på ämnet. Det finns många saker
jag skulle vilja hålla på mer
med inom flyghistorien, men
fritiden Är ju tyvärr begränsad.
Mina främsta intresseområden är:
- svenskt civilt och militärt
flyg
- svensk flygplanstillverkning
fram till 1945
- svensk flygvapnet under
kalla kriget
- tyskt flyg under
mellankrigstiden, främst
militärflyg och tillverkare
- Junkers
- sovjetiskt flyg 1917-1941;
militärt, civilt,
tillverkning, etc
- kinesiskt flyg fram till
1949
- militärt flyg i länder som
Bulgarien, Jugoslavien,
Ungern, Afghanistan,
Mongoliet, Persien, Bolivia,
Colombia och Peru, fram till
andra världskrigets början
Otaliga arkiv- och
biblioteksbesök har avsatt mycket
material i hyllorna och har
resulterat i ett antal böcker. Det
som varit mest spännande är de
veckor jag haft fömånen att få
tillbringa på de ryska arkiven.
Jag har också varit en hel del i
Tyskland och Storbritannien.
Under årens lopp har det också
blivit en hel del artiklar, bland
annat i AIR Enthusiast, Air
Pictorial, Small Air Forces
Observer (SAFO), Flyghistoriskt
Månadsblad/Flyghistorisk Tidskrift
och Nostalgia. Jag har bland annat
skrivit om tyskt flyg under
mellankrigstiden, främst militärt,
AB Flygindustri och Junkers små
och okända flygvapen, flygbolagen
Deruluft och Eurasia, ryskt flyg,
flyget i Kina, Iran, Afghanistan,
Jemen, Saudiarabien, etc.
När man skriver är det alltid
givande om läsare hör av sig. Det
kan gälla rättelser och tillägg
eller berättelser av typen "jag
var med". Att skriva historia är
en kontinuerlig process som inte
tar slut i och med att något
publiceras första gången. Därför
är det viktigt att den som har
ytterligare pusselbitar hör av sig
och berättar, så att
historieskrivningen kan
kompletteras efter hand.
Lennart Andersson
Uppsala
|
|
|
My
interest in aviation is centred on the
historical aspects. There are several things
that I would like to study moore, but one's
leisure time is, as anyone knows, limited. My
main fields of interest are:
- Swedish civil and
military aviation
- Swedish aircraft
production until 1945
- The Swedish Air
Force during the Cold War Era
- German aviation
1919-1939; military aviation,
aircraft production, etc
- Junkers
- Soviet aviation
until 1941; civil, military,
aircraft production, etc
- Aviation in China
until 1949
- Military aviation
in such countries as Bulgaria,
Yugoslavia, Hungary,
Afghanistan, Mongolia, Persia,
Bolivia, Colombia, Peru, etc,
until WW II
|
|
After
numerous visits to archives and
libraries I had collected enough
material to be able to start writing
books. The most exciting experience so
far is my study of Soviet aviation. In
connection with this I had the privilege
of being allowed into the Russian
archives in Moscow. I have also spent
much time in British and German
archives.
I
have written a number of articles, which
have been published in AIR Enthusiast,
Air Pictorial, Small Air Forces Observer
(SAFO) and Flyghistoriskt
Månadsblad/Flyghistorisk Tidskrift and
other magazines. I have dealt with the
following subjects
- German aviation
1919-1939, mostly military
- AB Flygindustri
and Junkers
- small and
unknown air forces (before
WW II)
- the airline
companies Deruluft and
Eurasia
- Soviet aviation
- aviation in
China, Iran, Afghanistan,
Yemen and Saudi Arabia
|
|
Input from readers is
always of interest. Corrections and
additions are as welcome as
recollections of the type "I was there".
Writing history is a continuous process
which does not stop at the moment
something is published for the first
time. For this reason it is important
that anyone who has further information
gets in contact and shares his
knowledge. In that way the writing of
history will improve step by step.
Lennart Andersson
Please
get in contact:
Lennart
Andersson, Uppsala, SWEDEN
E-mail
|
|
|
|
|
|